Breaking

12.06.2019

Johan Carlén: "Érezned kell, hogy az a személy, aki mögötte van, igazán el akarta készíteni azt a filmet és el akarta mesélni azt a történetet."

Nemrég jelent meg a svéd Avatar együttes Legend Of Avatar Country: A Metal Odyssey c. filmje, melyet Johan Carlén készített. Szerintünk, az ő munkája is nagyban hozzájárult a zenekar eddigi sikereihez. Ismerjük meg hát jobban ezt a tehetséges fotóst, filmkészítőt!


Mikor döntötted el, hogy fényképészettel fogsz foglalkozni?

13 éves koromban nyertem betekintést a fényképészet és a filmezés világába egy művészeti tanfolyam keretén belül, ami az iskola 7-9. osztálya folyamán volt. 16 éves voltam, mikor az első fotós munkámat csináltam a városom helyi újsága számára és azt hiszem, elmondható, ez volt az, amiért meghoztam a döntést, hogy ezen az úton építsem ki a karrieremet. Ekkortájt együtteseket fényképeztem és helyi csapatok számára készítettem lemezborítókat. Szóval, a munkám kreatív zenei része már helyén volt. Fényképeztem pár dolgot egy helyi metal zenekar, az Eternal Autumn The Storm című albumához (fent van a Spotify-on, hallgasd meg a Moonscape című dalt).

A honlapodon írod, "A 2010-es évek elején mélyedtem el a filmkészítésben". Milyenek voltak a korai munkáid?

Mielőtt filmezni kezdtem, fotózással foglalkoztam. A középiskola után fotóriporterként szereztem diplomát és Svédország legnagyobb újságjai közül kettőnél (Göteborgsposten, Expressen) dolgoztam  teljes munkaidőben. Miután 2009-ben elkészítettem az első könyvemet, a göteborgi Way out West fesztivál megkeresett, készítenék-e egy videó websorozatot. Igent mondtam úgy, hogy szinte semmit nem tudtam a digitális videóról, ha-ha! Szóval, megtanultam az alapokat, ahogy jöttek. Ez vezetett néhány kereskedelmi ügyfélhez, akiknél fotóztam. Elmondható, hogy a korai munka leginkább a cselekedve tanulásról szólt. Mivel mindig szerettem a zenét, elkezdtem videoklipeket készíteni és 2011-ben belebotlottam az Avatarba.


Amikor fotózni hívnak valahova, vagy csak elmész egy koncertre, mi az alapfelszerelésed, illetve a filmezéshez milyen eszközöket részesítesz előnyben?

A felszerelés attól függ, mit akarok megvalósítani. De amikor dokumentumfilm stílusú videóról van szó, szeretem, ha a kamera olyan kicsi és könnyű, amennyire csak lehet. Mivel fotós hátterem van, szeretem, ha a kamera alakja emlékeztet a hagyományos fényképezőgépekre. Szóval, nem vagyok egy vállkamerás fickó. Mikor videoklipet forgatok, mindig az ötlet jön először és aztán választom ki a hozzá illő kamerát és felszerelést. Néha egy kis akciókamera a legjobb, néha pedig egy nagy filmkamera, cine objektívekkel. Minden az ötlettől függ.

Amikor filmes szakra jártam, az Avid Media Composer-t használtuk, bár én inkább az Adobe Premiere Pro-t szeretem. Neked mi a kedvenc videószerkesztő programod?

Élesvágáshoz a Premiere-t használom, fényeléshez a DaVinci Resolve-ot, effektekhez az After Effects-et.

Milyen programot/programokat használsz a speciális effektek, trükkök, CGI-k elkészítéséhez?

Leginkább After Effects-et, a 3D-s cuccokhoz Element 3D-t. A fotós múltamból adódóan, sokat használom a Photoshopot az After Effects-szel együtt. A következő célom, hogy jövő évben a Cinema 4D-t tanulmányozzam.

A metal rajongók leginkább az Avatar miatt ismernek. Hogyan kerültél kapcsolatba az együttessel?

Andy a Within Y-ből mutatott be nekik 2011-ben. Akkoriban az Amaranthe-ban volt (amúgy az első két lemezük borítóit én fényképeztem) és velük dolgoztam, mivel én és Jake E régi gyerekkori barátok vagyunk (egy Infinity nevű csapatban volt akkortájt és nekik is készítettem pár dolgot). Az első találkozásom az Avatarral elég érdekes volt. Legtöbb elemében egy állásinterjúhoz hasonlított és mutattam nekik néhány anyagot, amit addig csináltam. Az együttes egész idő alatt halálos csendben volt és mikor befejeztem a bemutatót, John első és egyben utolsó kérdése az volt, hogy "de metalarc vagy"? Hozzá kell tennem. soha nem öltöztem úgy, vagy néztem ki metalosnak. De a metalos külső hiánya ellenére, úgy döntöttek, adnak egy esélyt. Megcsináltuk a Black Waltz-ot és azóta dolgozunk együtt. Egy másik vicces történet. Én voltam az, aki előállt azzal, hogy Black Waltz legyen a cím, mikor az a dal még csak demón volt. Keringő tempó van az elején, ezért neveztem el a dalt Black Waltz-nak a Final Fantasy IX főellenség-triója után. És a név megmaradt.


Videoklip készítésénél hogyan döntitek el, hogy egy-egy dal milyen vizuális köntöst kapjon?

100%-ban attól függ, hogy hangzik a zene. Bár a dalszöveg is fontos, számomra a hangzás és a dal hangulata a legfontosabb. Szeretek szorosan együtt működni a csapattal. Mikor az Avatarral dolgozok, leginkább az én vállamat nyomja a forgatókönyv és a képes forgatókönyv súlya, de az ötleteket mindig az együttessel fejlesztem tovább. Például, mikor a New Land-et csináltuk, Johannes azt akarta, hogy az űrben játszódjon, de réginek, retronak tűnjön. Ami a látványt illeti, sok inspirációt kaptam Karel Zeman filmkészítőtől és jött az ötlet, hogy az együttes két csoportra legyen osztva, amivel feszültséget lehetett teremteni.

A Smells Like A Freakshow-ban azt láthatjuk, ahogy az együttes tagjai saját magukat "kínozzák". Ki döntötte el, hogyan tegyék?

Az a videó csapatmunka volt, mikor eljött az ideje a forgatókönyv és a koncepció elkészítésének.Az az ötlet, hogy minden egyes tagból legyen egy jó és egy rossz klón és egymás ellen cselekedjenek, egy ötletelős találkozón született meg, amin én, Johannes és John vettünk részt. Beszélgettünk a kettősségről és említettem a Start Trek sorozat epizódját, melyben Kirknek klónja van. Az egyik klón megkapja az összes haragját és dühét, a másik meg a kedvességét. Aztán ebből építkeztünk. Az egyes tagok jeleneteivel kapcsolatban emlékszem, én jöttem elő a Jonas jelenettel, és hogy erőszakolja meg saját magát. (Éppen akkor néztem meg az Éjféli expresszt.)

A The Eagle Has Landed egy vágás nélküli videoklip. Mennyire volt bonyolult elkészíteni? Gondolok a "különböző helyszínekre", az időzítésre...

Nagyon körülményes volt. Először egy szimulációt készítettem a dalhoz egy forgó kamerával és pálcika emberkékkel az After Effects-ben. Így megvolt az időzítés. Aztán elkészítettük a dal speciális változatát hangjelzésekkel az átmenetekhez és egyebekhez. Egy egész napot eltöltött a teljes stáb és a szereplőkkel csak próbáltunk. A forgatás napján, azt hiszem, kb. 12-15 felvételünk volt. Hogy ne legyen kísértés ahhoz, hogy egynél több felvételt használjunk, töröltük az összeset, kivéve azt az egyet, amit kiválasztottunk. A vágás nélküli videoklip ötlete Johné volt és ez olyasmi volt, amit a Torn Apart-tól az Eagle-ig minden videónál felvetettünk.


Azt hiszem, az egyik legnagyobb kihívás eddig az Avatar film volt. Már a kezdetekben egy teljes filmben gondolkodtatok, vagy ez menet közben alakult így?

Igen, eddig az Avatar Country film a legnagyobb projektem. Mikor először vetette fel a filmkészítés ötletét John, az első reakcióm az volt, hogy "elment az eszed!". Mivel egy olyan projekt mint ez, iszonyú drága lenne és sok időt venne el. De John megígérte, hogy működni fog. Közvetlenül, miután megcsináltuk a Statue of the King-et, elkezdtük felvázolni a filmet.

Miből merítettél ihletet Avatar ország és környezetének létrehozásához? Milyen helyszíneken történt a forgatás?

95%-ban stúdiókban és Göteborg környékén egy nagy zöld képernyő előtt forgattunk. Felépítettünk néhány helyszínt a stúdióban, mint például a kunyhó belsejét a Harvest-ben. A dizájnját a lemez és a klasszikus metal ihlette. A dizájnt én, az együttes és egy művész barátom, Sebastian Ericson készítette.

Melyik a legemlékezetesebb jelenet számodra?

Nem tudok kiemelni egyetlen főbb mozzanatot sem, mert az egész projekt emlékezetes. De ha egy jelenetet kellene választanom, ami igazán megfogott az az, amikor Johannes John gondolatában olvas a Legend-ben és flashback-eket látunk, mikor elmenekülnek a városból. Van egy fahrt arról az oldalról, ahonnan a gonosz katonák beszaladnak. Minden megvolt egy felvétellel. Mikor rendezed és ugyanakkor forgatod is ezeket a nagy jeleneteket, nehéz egyből összehozni és egy kicsit aggódtam is miatta. De elsőre sikerült.

Milyen érzés volt úgy gondolkozni, tervezni ezt a filmet, hogy közben nem volt biztos, hogy meg lesz rá az anyagi fedezet?

Egy vicces történet erről! Egy héttel a Kickstarter kampány elindítása előtt, a Volvo Cars felkért, hogy készítsek nekik egy elég nagyszabású szerkesztési munkát. 10 000 eurós nagyságrendűt. De el kellett utasítanom, mivel ütközött volna az Avatar Country filmmel. Szóval, amíg nem lett elég pénzünk a Kickstarteren keresztül, kicsit ideges voltam és azt gondoltam, "valószínűleg elengedtem 10 000 eurót és letojtam a volvo-s kapcsolatomat egy olyan projektért, ami talán nem is fog elkészülni".


Mikor volt szerencsénk Johannes-szel interjút készíteni, az Avatar film kapcsán érintettük a némafilmeket is. Említette, hogy te is nagy rajongója vagy ennek a műfajnak és több Avatar videoklipen érezhető a hatása (leginkább a Hail The Apocalypse-nél). Miért "kedves" számodra ez a műfaj? Milyen többlettel rendelkezik a mai modern technológiával készült filmekkel szemben? Én pl. azért szeretem az ilyen filmeket, mert sokszor jobban kifejezik a drámaiságot (Broken Blossom, vagy Patyomkin páncélos). Amúgy a King's Harvest-hez készített videó is ilyesmi.

Nagyszerű filmeket említettél. De azt kell mondjam, minden filmes műfajt szeretek. Amíg jó filmekről van szó. Szóval, sok modern filmet is megnézek. De a fekete-fehér némafilmeket az úttörő szerepükért szeretem. Ahogy haladtak előre, filmkészítés közben fedezték fel magát a filmezést.

Említetted, hogy, "minden filmes műfajt szeretsz. Amíg jó filmekről van szó". Szerinted, mitől lesz jó egy film?

Kell hogy hasson az idegekre és az érzékenységre. Érezned kell, hogy az a személy, aki mögötte van, igazán el akarta készíteni azt a filmet és el akarta mesélni azt a történetet. Nehéz hajszálpontosan meghatározni, mi is az, de amikor látod, érzed ezt. Azt hiszem, ugyanez a helyzet a zenével. Vagy bármilyen más kifejező művészettel is. Kell, hogy legyen lelke.

Állandó stábod van, vagy inkább elejétől a végéig majdnem mindent te csinálsz?

Az évek során lett egy rakat emberünk, akikkel szeretünk dolgozni, és ezekből válogatunk össze egy stábot minden videóra, de mindig más az összetétel. Azonban a videók közt mindannyian más projekteken dolgozunk. Az a személy, aki rajtam kívül a leghosszabb ideje van a stábban, a fodrász és egyben sminkes Emma Falkensjö. A Torn Apart videóban vett részt először.

Mondanál párat a korábbi munkáidból, melyek számodra különösen érdekesek, izgalmasak voltak?

Az első, Otystad című könyvemet mondanám. Akkor jött az ötlet, amikor a fényképész iskola utolsó évében egy együttest követtem  Mivel abban az időben Göteborgnak nagyon érdekes és élénk zenei színtere volt, odaköltöztem a fényképész iskola után. Eldöntöttem, hogy megpróbálok összeállítani egy könyvet erről. Így szereztem két újságírót, akikkel találkoztam a munkamenetet illetően és csak nekiláttunk. A szabadidőnkben foglalkoztunk vele, az újságírók kicsit később kiszálltak, de két új taggal pótoltam őket és idővel nagyszerű tartalmat állítottunk össze, szerződést és két nagy szponzort kaptunk. Mikor megjelent itt, Göteborgban volt némi hatása és még láthatod a nyomait itt-ott. Az utolsó precedens egy nagy kiállítás volt a göteborgi városi múzeumban, ami a város zenei színteréről szólt. És megkérdezték, kaphatnának-e néhányat a fotóimból, melyeket természetesen megkaptak.

2009-ben jelent meg az Otystad című könyved, mely a göteborgi zenei szintért tárja fel. Várható hasonló kiadvány a közeljövőben?

Nem könyv formájában. De nemsokára Stockholmba megyek egy találkozóra egy egy órás zenei TV műsor miatt, melyet én fogok filmezni, rendezni és vágni.


Milyen szempontokat tartasz szem előtt egy reklámfilm készítésénél? Hogyan közelítesz meg egy-egy témát?

A reklámkészítés 100%-ban arról szól, hogy boldog legyen az ügyfél és 0%-ban szól rólad. Úgy látom, hogy a munkámnak két oldala van. Az egyik (céges) a pénzszerzés miatt van, a másik (videoklipek és hasonlók) meg azért az érzésért, hogy létrehozok valamit, amire büszke vagyok és hogy az emberek élvezik azt.

Mit szólsz a mostani hollywoodi trendhez, hogy majdnem mindenből "remake"-et kell készíteni? (Legtöbb esetben gyengébb az eredmény - saját vélemény.)

100%-ig egyetértek veled ebben. A modern feldolgozások unalmas pénzhajhászások. Elalszom rajta.

Melyek az örök kedvenc filmek és melyek az aktuális kedvenceid?

Nagyon sok van. De nem pontos sorrendben és amik beugranak:
Harcosok klubja, A hetedik pecsét (Ingmar Bergman), Sztalker, Akira, Radírfej, A Grand Budapest hotel, Édeskettes, Firmafesten (svéd), Táncos a sötétben, Metropolis, Aranyláz, A lakó, Vérző olaj, A világítótorony, Rejtély, Mechanikus narancs, Nosferatu (1922), Nagy zűr kis Kínában (nem lehet az összes gyászos és szomorú).

Milyen projekteken dolgozol jelenleg?

Most éppen a reklám oldalt illetően, a Volvo Trucks számára csinálok egy szerkesztési munkát. A kreatív oldalt illetően pedig az Avatar következő lemezéhez tervezek új videókat. Továbbá, az album borítóját és néhány ezt érintő dolgot is csinálok. Nem mehetek bele a részletekbe, de látványban eléggé el fog térni az Avatar Country-tól.

Köszönjük!

Köszönöm!

Linkek:
https://www.johancarlen.nu/
https://www.facebook.com/johancarlen.nu/
https://www.instagram.com/johan_carlen_photography/

(A képek Johan honlapjáról és Facebook oldaláról származnak.)

No comments:

Post a Comment